تا زدن فرش و آموزش نحوه صحیح انجام آن

تا زدن فرش دستباف و ماشینی یکی از مهمترین اصول نگهداری فرش به حساب می آید که انجام صحیح آن می تواند در افزایش طول عمر فرش شما بسیار موثر باشد. در حال حاظر که شما این مقاله را مطالعه می کنید به احتمال فراوان یا قصد اسباب کشی دارید یا اینکه فرشی در منزل دارید که بدون استفاده می باشد و قصد دارید آن را اتاق یا انبار نگهداری کنید و نیاز دارید تا روش صحیح تا کردن فرش را یاد بگیرید، پس باهم بریم اصول اینکار را باهم یاد بگیریم.

ما در این مقاله از فرش فراهان قصد داریم پس از بررسی اهمیت تا کردن فرش به صورت اصولی، روش صحیح اینکار را در ادامه به شما آموزش دهیم و توصیه می کنیم تمام بخش ها را با دقت مطالعه کنید.

تا کردن فرش کار درستی می باشد؟

تا کردن فرش‌ هم برای فرش های دستباف و هم ماشینی بسیار اهمیت دارد ولی فرش های دستباف از آنجایی که علاوه بر اینکه جزء کالاهای هنری با ارزش هستند، از نظر قیمتی نیز بسیار گرانبها هستند، به همین دلیل نگهداری درست و اصولی آنها از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند و یادتان باشد چون فرش های دستباف از الیاف طبیعی مثل پشم، پنبه و ابریشم برای بافت آنها استفاده می شود بیشتر در معرض خراب شدن می باشد و اشتباه در روش نگهداری می تواند ضرر مالی برای شما به همراه داشته باشد.

ما در اینجا می خواهیم اصول تا کردن فرش را باهم بررسی کنیم اما اصلاً اینکار یعنی تا کردن؛ کار صحیح و اصولی می باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت خیر کار درستی نمی باشد و بهترین روش برای نگهداری از فرش لوله کردن آن است، زیرا در این حالت امکان تغییر شکل فرش به حداقل ممکن می‌رسد. پس اگر این امکان دارید فرش خود را به صورت لول نگهداری کنید یا در اسباب کشی جا به جا کنید، بهتر است از همین الان ادامه مقاله را متوقف کنید و فکر تا کردن فرش را از ذهن خود خارج کنید.

برای لول کردن هم حتماً نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

  1. برای لول کردن قالی سعی کنید اینکار را به همراه دو یا سه نفر از دوستان و خانواده خود انجام دهید تا از خم شدن و بیرون زدن لبه های فرش جلوگیری کنید، زیرا در طولانی مدت این شرایط مخصوصاً برای قالی های بزرگ می تواند خسارت هایی به همراه داشته باشد.
  2. حشرات و بیدها یکی از مهمترین دشمنان فرش هایی می باشند که درون یک انبار نگهداری می شوند. شما می توانید برای راحت شدن از شر این موجودات از موادی مانند تنباکو یا نفتالین استفاده کنید. البته این مشکل بیشتر برای فرش های دستباف اتفاق می افتد نه ماشینی.
  3. اگر فرش شما دچار آسیب دیدگی، پارگی و پوسیدگی می باشد توصیه می شود قبل از لوله شدن آن، این مشکلات را ترمیم کنید زیرا پس از گذشت زمان این موارد و خسارت های آنها افزایش پیدا می کند. رفع سوختگی فرش نیز یکی از مهمترین این مشکلات می باشد که لازم است به آن نگاه ویژه ای بشود.
  4. بهتر است فرش خود را پس از  لوله کردن، در یک کاور مخصوص فرش ، سلفون یا پارچه‌ای تمیز بپیچید تا مانع از رسوخ گردوخاک به آن شوید. البته بین همه‌ی این‌ها توصیه‌ی ما به شما پارچه است زیرا کاورهای پلاستیکی زودتر دچار عرق زدگی می‌شوند و فرش در رطوبت کپک می‌زند.

اما یه زمان هایی می باشد که ما امکان لوله کردن فرش را به خاطر محدودید فضا نداریم و مجبوریم آن را تا بزنیم، در این حالت لازم است که ما روش اصولی و صحیح اینکار را بدانیم تا از آسیب رسیدن به فرش خود جلوگیری کنیم.

تا زدن فرش به شکل اصولی و صحیح

لازم است دقت کنیم که به دلیل تغییر چیدمان و همچنین جابه‌جایی، بسته‌بندی فرش و آماده‌سازی آن برای حمل‌ونقل بسیار ضروری می باشد و بسته‌بندی نادرست فرش می‌تواند یکپارچگی فرش را از بین ببرد و در نتیجه باعث ایجاد چین‌وچروک دائمی (کیسی فرش) و وارد کردن خسارت به آن شود.

ما دو روش کلی برای تا زدن فرش داریم که در اصطلاح به آنها یک لایه و دو لایه گفته می شود. روش یک لایه زمانی استفاده می شود که شما فرش خود را قصد دارید در مدت زمان طولانی در محلی مثل انباری نگهداری کنید، زیرا این روش بافت فرش و سلامت آن را بیشتر از روش دو لایه حفظ می کند. اما روش دو لایه نسبت به یک لایه برای اسباب کشی ها و حمل و نقل های کوتاه مدت گزینه مناسب تری می باشد، چون حجم و اندازه فرش نسبت به روش تا کردن یک لایه کمتر می شود.

1. تا زدن فرش به روش یک لایه

  • فرش را در ابتدا باید پشت و رو کنید و به صورت کاملا روی کف زمین پهن کنید.
  • حال فرش را به‌صورت طولی از یکی از لبه‌های راست یا چپ به‌اندازه‌ی نصف تا بزنید.
  • حالا پس از تا زدن، فرش را با دست مرطب و صاف کنید و با کشیدن دست خود روی فرش ومتوجه شوید خواب آن به سمت بالا یا پایین می باشد.
  •  برخلاف جهت خواب فرش یک سوم آن را از عرض تا بزنید.
  • یک سوم تا خورده را در دو مرحله در همان جهت اولی تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.
  • برای حمل راحت‌تر و جلوگیری از باز شدن فرش می‌توانید آن را با طناب محکم کنید.

2. تا زدن فرش به روش دو لایه

دقت کنید باز هم تاکید می کنیم که این روش تنها برای حمل و نقل ها و اسباب کشی ها استفاده می شود والا تمام فرش فروش ها و افراد حرفه ای برای نگهداری از فرش خود از روش قبلی استفاده می کنند و استانداردتر می باشد. ولی این روش چون جمع و جورتر می باشد برای اسباب کشی ها گزینه مناسب تری می باشد.

  •  فرش را به پشت‌ورو بخوابانید روی یک سطح صاف.
  • در دومین مرحله می‌بایست فرش را به شکل طولی از همان ابتدا تا کنید، این کار باید تا یک‌سوم فرش انجام شود. (درروش قبل تا نصف انجام میشد)
  • همین‌طور فرش را تا بزنید سپس یک‌سومی که از فرش باقی می‌ماند را از قسمت طولی روی قسمتی که تا زدید بگذارید، یعنی جوری عمل کنید که فرش شما شبیه یک مستطیل باریک و دراز طولی شود.
  • جهت خواب فرش را با کشیدن دست روی آن پیدا کنید و برخلاف خواب فرش، یک سوم آن را از عرض تا بزنید.
  • از روی فرش کنار بروید ؛ پشت قسمت تا خورده بر زانو بنشینید و یک سوم تا خورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیلی کوچک و حجم دار تبدیل شود.
  • با طنابی محکم فرش تا خورده را خوب ببندید تا در طول مسیر باز نشود.

یادتان باشد پس از تا زدن فرش اگر قصد دارید آن را به مدت طولانی در محلی نگهداری کنید، حتماً یک انبار خشک و بدون رطوبت انتخاب کنید که دارای پنجره ای برای ورود نور باشد و قبل از تا کردن لکه های فرش را تمیز کرده و برای جلوگیری از بیدزدگی فرش از نفتالین در بین لایه های آن استفاده کنیم.