دلایل پوسیدگی فرش

فرش و انواع و اقسام کالاهای نساجی به خودی خود دچار پوسیدگی و آسیب نمیشوند آنچه منجر به پوسیدگی و خراب شدن بافته ها میشود عدم مراقبت و نگهداری صحیح است. در مورد پوسیدگی باید بدانیم که معمولا به علت عدم نگهداری صحیح از فرش ایجاد میشود . فرش ماشینی و فرش دستبافت نیاز به مراقبت دارد .
قرار گرقتن در معرض رطوبت در زمان طولانی و نداشتن نور و دمای کافی از شایع ترین دلایل این امر است . در صورتیکه مراقبت صحیح و اصولی از فرش داشته باشیم ، میتوان از آن به عنوان کالای سرمایه ای نام برد که سالیان سال مورد استفاده قرار میگیرد ولی در صورت عدم توجه کافی مرغوبیت و کیفیت فرش به مرور زمان افت کرده و قابل استفادهنخواهد بود .
در تمام آسیب ها ی وارد شده به فرش پوسیدگی و ایجاد کپک حرف اول را میزند . زیر فرش محیطی تاریک و کاملا مستعد جهت رشد انواع قارچ ها است پس در صورت عدم توجه به راحتی با ایجاد کپک و پوسیدگی شاهد خراب شدن فرش خواهیم بود .
نخ و الیاف ریسندگی بخاطر جنس مواد اولیه به خودب خود در جذب رطوبت و آب عمل میکند و این دلیلی ست که نشان میدهد فرشها بیش از سایر وسایل نیاز به مراقبت از نظر دما و رطوبت دارند .
پوسیدگی ها در مورد فرشهایی که در تار و پود و یا نخ خاب آن ها پنبه استفاده شده بیشتر است چراکه پنبه حساس ترین الیاف نسبت به جذب آب و رطوبت است .


روش های جلوگیری از پوسیدگی فرش

 

بیشترین پوسیدگی مربوط به نقاط نزدیک به گلدان های طبیعی و جلوی در حمام و سرویس بهداشتی در منازل است که به هنگام آبدهی به آن ها ، قدری از آب سرریز شده و روی فرش ریخته میشود که در نهایت به دلیل بی توجهی و باقیماندن در فرش به درون الیاف نفوذ کرده و پوسیدگی حاصل میکند .
نفوذ رطوبت در میان کاشی و سرامیک زیر فرش هم از جمله مواردی ست که نیاز به بررسی مرتب دارد و معمولا در صورت وجود آب و مایعات در بین کاشی ها تیرگی ایجاد میشود که لازم است قبل از منجر شدن به پوسیدگی رفع و رجوع شود .
شوفاژها و زیر پنجره ها در صورت آبدهی از جمله نقاطی هستند که نیاز به چک شدن دارند .
عدم جابجایی فرش و هوادهی به آن ، قرار گرفتن در محل نمناک یا خیس خصوصا در شهرهای مرطوب شمال کشور ، ریختن مایعات مانند شربت روی فرش و عدم پاکیزگی کامل و به موقع ، شست و شوی با مواد شیمیایی ئ اسیدی خصوصا محصولات دستبافت که منجر به تجزیه و تحلیل الیافت میشود از مواردی ست که نیاز به دقت لازم و کافی دارد .
نکته ای که کمتر کسی بدان توجه میکند عدم شست و شو ست . بهتر است طی فواصل زمانی مشخص اما نه زیاد نزدیک به هم ، بطور کامل یا اصولی فرش ها را شست و شو داده و بطور کامل خشک شوند چراکه علاوه بر آب و رطوبت باقیماندن مواد غذایی و آلودگی هم منجر به پوسیدگی و آسیب خواهد شد .
در این قسمت نکاتی را یاداور میشویم که میتوانند فرش را از آسیب ها در امان نگه دارند:
سطح زیر فرش باید صاف ، تمیز و خشک و عاری از گرد و خاک باشد.
فرش را روی سطح گچی ،آهکی و یا خاکی پهن نکنید.
بهتر از از پهن کردن دو فرش روی هم و یا لاستیک اجتناب شود.
هرچند وقت یکبار فرش ها را جابجا کرده و با باز کردن در و پنجره ها عمل هوادهی را انجام دهیم.
پس از شست و شو تا قبل از اینکه از خشک شدن کامل فرش اطمینان پیدا نکرده ایم مورد استفاده قرار ندهیم .
درزهای لابه لای سرامیک و کاشی زیر فرش نباید باز باشد چراکه محل مناسبی برای تجمع بید و باکتری ها است .


تعمیر پوسیدگی فرش

 

 

اصطلاحا به تمام تعمیرات و تغییرات ایجاد شده روی فرش پس از بافت و پردازش ، رفوگری گفته میشود این تعمیرات میتواند شامل ترمیم ریشه ، بید زدگی ، رفع پارگی ، رفع آسیب پوسیدگی و ... باشد . رفوگری کاری کاملا تخصصی ست که نیازمند مهارت بالا و تجربه کافی ست . تجربه و تبحر کافی در تمامی زمینه ها لازم است چراکه کار رفوگر توسط کارشناسان ارزیابی شده و باید کاملا بدون نقص باشد .
در ترمیم پوسیدگی ابتدا چله های پوسیده دانه دانه تعویض میشوند و نخ چله جدید جایگزین میشود . سپس در جاهای آسیب دیده قالی و پرز قالی تمیز و هماهنگ با بافته ها تعویض و بکار گرفته میشود . اما اگر قبل از آسیب کامل به پوسیدگی رسیدگی شود با یک رفوی ساده و به آسانی از اتفاقات بعد میتوان جلوگیری کرد .