پاکسازی انواع لکه از روی فرش

روش های صحیح تمیز کردن کثیفی از روی فرش

فرش از وسایلی در خانه است که توجه افراد را به خود جلب می کند و جلوه ی خاصی به خانه می دهد. رفع کثیفی و لکه ی فرش برای خانم ها دغدغه ی بزرگی می باشد و نمی دانند چگونه باید کثیفی را از فرش پاک کنند. با خواندن مطلب زیر، رفع لکه و کثیفی از روی فرش را می آموزید. در این مقاله سعی شده است توضیحات کاملی درباره رفع لکه روی فرش به شما ارائه بشود.

پاک کردن انواع لکه و کثیفی از روی فرش

فرش به دلیل رفت و آمد زیاد خیلی زود کثیف شده و انواع لکه را در خود نمایان می کند. در ادامه ی مطلب با مواردی چون تمیز کردن لبه ها و ریشه های فرش، رفع لکه ی چای از روی فرش، رفع جای وسایل سنگین روی فرش، ضد عفونی کردن فرش ، از بین بردن مواد روغنی و نفتی از روی فرش، پاک کردن مداد شمعی از روی فرش، پاک کردن لکه ی کاکائو و قهوه از روی فرش، پاک کردن چسب از روی فرش، از بین بردن لکه ی خون از روی فرش، پاک کردن خودکار و جوهر از روی فرش و موارد دیگر آشنا می شوید.

 

روش های از بین بردن لکه از روی فرش

 

از بین بردن لکه ی چای و قهوه از روی فرش:

معمولا بیشتر افراد با این مورد آشنا هستند. فقط کافی است مقدار کمی آب معدنی را روی آن ریخته و با دستمال بر روی آن بکشید این کار را باید تا جایی ادامه داد تا فرش به حالت اولیه ی خود برگردد.

 

 
 
از بین بردن لکه های آبمیوه از روی فرش:

از بین بردن لکه آب هویج از روی فرش یا هر نوع آب میوه ی دیگر امری ناشدنی و غیر ممکن نیست، فقط کافی است قبل از اینکه مدت زیادی بگذرد آن را با محلول سرکه سفید و نمک و مقداری آب شستشو دهید البته مقدار سرکه سفید نباید زیاد باشد زیرا باعث آسیب به فرش می شود.

 

 
 
از بین بردن لکه ی جوهر خودکار از روی فرش:

در این نوع از کثیفی تنها کافیست مقداری شیر بر روی لکه بریزیم و صبر کنیم تا جوهر جذب شیر شود. بعد از اینکه جوهر جذب شیر شد آن را با دستمال پاک کرده و نگذارید لکه پخش شود. این کار را مدام انجام داده تا لکه از بین برود.

 

 
 
از بین بردن روغن و چربی از روی فرش:

برای رفع چنین کثیفی باید مقداری شیر را با آرد ذرت مخلوط کنیم و بر روی لکه بگذاریم و بعد از مدتی که کثیفی جذب مخلوط شد آن را با دستمال خشک کنیم زیرا آرد ذرت جذب کننده ی چربی است.

 

 
 
از بین بردن آدامس از روی فرش:

در این روش تکه ای یخ بر روی محل گذاشته تا آدامس سفت شود و وقتی این کار انجام شد می توانیم آدامس را با چاقو از روی فرش جدا کنیم.

 

 
 
از بین بردن لاک و رنگ از روی فرش:

کمی مایع شوینده را با سرکه و آب مخلوط کنید و قبل از اینکه رنگ خشک شود با دستمال آغشته به مخلوط بر روی لکه بکشید سپس با آب گرم روی فرش را بشویید. در صورت خشک شدن رنگ می توانید از حل کننده ی رنگ نیز استفاده نمایید.

 

 
 
از بین بردن ادرار و مدفوع از روی فرش:

از آن جایی که این لکه ها بوی بدی ایجاد می کنند ابتدا با یک دستمال مرطوب که بهتر است معطر باشد روی فرش را تمیز کنید و اگر این کار مفید نبود مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و بعد از چند دقیقه جوش شیرین را جارو بکشید و دوباره با دستمال روی فرش را تمیز کنید.

 

 
 
از بین بردن لکه ی خون از روی فرش:

برای رفع لکه خون کافی است مقداری آب اکسیژنه تهیه کنید و به وسیله آن لکه را از بین ببرید.

 

 
 
از بین بردن قطرات شمع از روی فرش:

در این مورد باید با دقت کاغذی تیره رنگ یا کاغذ خشک کن را روی فرش گذاشته و با اتو به آن حرارت دهیم. بعد از آن می بینیم که قطرات شمع بر روی کاغذ چسبیده است. با چندین مرتبه تکرار این کار موفق به رفع این گونه کثیفی از روی فرش می شوید.

 

 
 
از بین بردن لکه ی چسب از روی فرش:

چسب از سخت ترین نوع کثیفی بر روی فرش می باشد در این مورد باید مخلوطی از آب ولرم و مواد شوینده تهیه کنید ( بهتر است مقداری آمونیاک تهیه کرده و داخل محلول بریزید ) بعد دستمالی را به محلول آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر بکشید.

 

 
 
از بین بردن لکه ی تنباکو از روی فرش:

در این روش باید مقداری گلیسیرین تهیه کنید و آن را روی فرش بریزید و بعد از مدتی با آب شستشو دهید و در صورت نیاز چندین بار این کار را تکرار کنید.

 

 
 
از بین بردن لکه ی مداد شمعی و قیر از روی فرش:

در رفع مواد چرب از روی فرش مانند مداد شمعی باید مقداری حل کننده ی غیر چرب که خیلی زود خشک می شود را تهیه کنید و دستمالی را به آن آغشته کنید و بر روی فرش بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا این نوع کثیفی محو شود.

 

 
 
از بین بردن لکه ی انواع ادویه از روی فرش:

محلولی از آب و آب لیمو تهیه کنید و به وسیله یک دستمال خشک فرش را تمیز کنید.

 

 
 
از بین بردن لکه های قدیمی از روی فرش:

از مقداری کف خمیر ریش استفاده نمایید و آن را روی فرش بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال مرطوب خشک کنید و بعد از این کار دستمالی خشک بر روی محل کثیفی قرار داده تا رطوبت را جذب کند.

 

 
 
از بین بردن کثیفی های لبه ی فرش و ریشه فرش:

این کار را می توانید به وسیله یک دستمال و مقدار کمی از محلول شوینده انجام دهید.

 

 
 
از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش:

برای از بین بردن جای اجسام سنگین مانند پایه مبل، روی محل مقداری یخ گذاشته و بعد از مدتی با دستمالی خشک بر روی آن بکشید تا به حالت اولیه ی خود برگردد.

 

 

 

نکات مهم در رابطه با رفع انواع لکه از روی فرش


قبل از انجام کار های بالا اگر مشکل تنفسی دارید حتما کار را در فضای باز و به همراه یک نفر دیگر انجام دهید.


حتما از دستکش و ماسک استفاده نمایید.


برای استفاده از شامپو فرش، باید شامپو فرشی را انتخاب کنید که دارای خاصیت اسیدی کمتری است زیرا به بافت فرش آسیب نمی رساند و فقط در مواقع ضروری از شامپو فرش هایی با خاصیت اسیدی بالا استفاده کنید.

 

اگر کثیفی فرش از عوامل بالا نبود حتما به قالیشویی برای شست و شوی فرش مراجعه کنید.